Re: Komp z Pentium 75MHz a Kernel 2.4.x

On Tue, 13 Jul 2004 00:54:08 +0200
Piotr Stefański <piotr.stefanski@wp.pl> wrote:

> Może jestem drobiazgowy, ale jako że używam ext3, interesuje mnie jego
> wydajność i problemy z nim związane, stąd moje pytania:
>
> 1) Z czego wynika owe pożeranie ("bardzo duże") zasobów przez
> journaling? (rozumiem, że mam dodatkowe procesy obsługujące
> journaling, ale nie zabierają mi zbyt wiele zasobów)(może jakiś link
> do artykułu, bo szukałem i nie znalazłem nic na temat)

Journaling jest zalecany na maszynach, które mają minimum 64MB ramu. Co
prawda przy mniejszych obciążeniach dobrze chodzi na 32MB, ale jeśli
komputer jest 'narażony' na większą ilość operacji dyskowych wydajność
spada...

> 2) Skąd to "o wiele szybszy", jeżeli ext2 i ext3 się praktycznie nie
> różnią poza journalingiem?

ext3 wymaga właśnie procesu księgowania, czyli buforowania wszystkich
operacji dyskowych. Stąd dodatkowy narzut. Księgowanie ma swoje (duże)
plusy, jednak operacje dyskowe nie odbywają się już bezpośrednio. A same
systemy ext2 i 3 w ogóle się nie różnią, poza tą jedną rzeczą.

A jeśli chcesz jakieś testy/porównania to wpisz np. ext2 ext3 benchmark
w google. Poczytaj też dokumentacje obu systemów, na pewno w źródłach
kernela znajdziesz sporo na ten temat.

Ja sam używam od dawna XFS'a (ale nigdy przy małej ilości pamięci!) i
chodzi bardzo ładnie. Ale zdaje się, że nie nadaje się on w ogóle na
słabsze maszyny.

Karol
--
|     Karol Czachorowski <narel(at)fantastyka.net>      |
|     JID: narel(at)jabber.org         GG: 2786028      |