Re[2]: Swap

Hello southp,

Tuesday, June 8, 2004, 10:56:11 PM, you wrote:

sop> Wiadomość od /Wojciech Ziniewicz/, z dnia Tue, Jun 08, 2004 at 09:21:49PM +0200:
> [...]
[cut]

2 dyski na swapa - pomysl prawie calkiem sensowny. Sensowny, jesli oba
dyski (fizyczne) nie sa obciazone innymi zadaniami (np. jeden z nich
robi za dysk na ktorym zanjduja sie dane udostepniane przez jakis
serwer - niewazne, samba, nfs, czy apache itp.). Najsensowniejsze
rozwiazanie pod wzgledem wydajnosci to utworzenie programowej macierzy
RAID0 z 2 partycji (najlepiej jednakowych) na obu dyskach. Po
szczegoly, jak to zrobic, odsylam do zrodel - czyli Software-RAID
HOWTO http://sunsite.icm.edu.pl/pub/Linux/Documentation/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html
Nie obejdzie sie oczywiscei bez kompilacji kernela, a w /etc/fstab
trzeba nabazgrac:
/dev/mdX       none    swap    sw          0       0

Jesli natomiast masz jeden dysk, ktory jest obciazony i drugi, ktory
sie kreci bezuzytecznie - utworz tylko jedna partycje swap na tym
drugim dysku - oczywiscie, jesli sa to dyski IDE - oba wisza na
osobnyh kanalach (a jesli SCSI - wisza na osobnych kontrolerach
wpietych w osobne magistrale :D - sorry;)

Ktos cos wspomnial o tworzeniu fstaba przy kazdym starcie systemu -
pewnie o mtaba chodzilo - to mala roznica. /etc/mtab opisuje aktualna
konfiguracje zamontowanych na podstawie wskazowek zawartych w
/etc/fstab. Ten ostani jest  modyfikowany jedynie przez admina (tzn.
tak powinno byc ;)

Ktos inny stwierdzil, ze swap to najmniej wazna partycja - otoz, smiem
twierdzic, napisal stek bzdur. Swap to, jak powszechnie wiadomo,
przedluzenie brakujacego ramu - jesli wypadnie akurat na bada na
dysku, moze skonczyc sie zwala systemu (albo jeszcz egorzej - np.
odczytaniem reguly deny all jako allow all ;) - wiec ja zamaist
rozbijac ta partycje na 2 dyski, wole ja mirrorowac na 2 dyskach - w
ten sposob nie dosc, ze zyskuje pewnosc (no, prawie pewnosc), ze sie
sytem nie wylozy przez blad w pamieci, to jeszcze zyskuje spory
przyrost wydajnosci przy odczycie ze swapa. A co do osobnych dyskow na
swapa - pomysl jak najbardziej sluszny - i nawet kiedys spotkalem
sdudium serwera bazy sql, w ktorym na swapa i tylko n aswapa
przeznaczono 2 szybkie dyski scsi podpiete do osobnego kanalu
sprzetowego kontrolera RAID.

Janes

--
Best regards,