Re: Exim - prosze o pomoc (długawe - 5,7K)

On Sun, Apr 18, 2004 at 11:13:40AM +0200, Jacek Politowski wrote:

>Teraz czekam na pozwolenie na opublikowanie zapisu naszego chata.
>Jeśli się zgodzi, to zobaczycie, że taka wymiana poglądów przez
>e-mail zajęłaby zbyt dużo czasu...

Oto jest:

J: Krótki hint w sprawie Exima - startujesz go z inetd? (upewnij się w
   konfiguracji inetda)
   Jeśli tak, to sprawdź hosts.allow i hosts.deny.
K: kurcze no nie no chodzi o to ze nic przy nim nie robilem!! dzialal
   przez rok bez zarzutu i nagle przestal
J: może miałeś np. upgrade inetda, albo czegoś innego...
   "connection closed..." trochę przypomina zachowanie TCP wrappers
   (czyli hosts.allow/deny)
J: czy w logach exima pojawia się jakakolwiek próba połączenia?
J: próbowałeś odpalić go w trybie debug?
K: host allow i deny mam pusto.
K: wiec to nie moze byc to
K: wiadomosci wysylane z serwera z pina, czy np. z crona chodza ok
J: nie pamiętam jak pine, ale cron w ogóle nie używa SMTP przy wysyłaniu
   listów - woła bezpośrednio z linii poleceń coś w stylu
   /usr/sbin/sendmail i przez STDIN przekazuje wiadomość
J: jaki to host? (chciałbym sprawdzić np. nmapem jak wygląda w nim port 25)
K: teraz-juz-niewazne.tld
K: nmapem port 25 otwarty
K: Interesting ports on debianserwer.teraz-juz-niewazne.tld
   (192.168.1.1):
   Port       State       Service
   25/tcp     open        smtp
K: a:
   debianserwer:/etc# telnet 192.168.1.1 25
   Trying 192.168.1.1...
   Connected to 192.168.1.1.
   Escape character is '^]'.
   Connection closed by foreign host.
J: co jest w rejectlog exima?
K: o to chodzi ze pusto
J: jeśli nie w logach exima, to może w auth.log lub messages?
   gdzieś coś _musi_ być
J: ewentualnie odpal exima w trybie debug - tak, aby sie nie odłączał od
   terminala i wypluwał na niego wszystko w trakcie połączenia
J: czyli np. exim -bd -q30m -d
J: pierw oczywiście zamknij aktualnie pracującego przez
   /etc/init.d/exim stop
K: juz probuje
K: debianserwer:/etc# exim -bd -q30m -d
   Exim version 3.35 debug level 1 uid=0 gid=0
   Berkeley DB: Sleepycat Software: Berkeley DB 2.7.7: (08/20/99)
   LOG: 0 MAIN
   socket bind() to port 25 for address 192.168.1.2 failed: Cannot
   assign requested address: waiting before trying again
K: ???
J: ubiłeś exima wcześniej?
K: tak
J: netstat -lpn | less -- jest coś a'propos tego portu?
K: tcp 0 0  0.0.0.0:25  0.0.0.0:*  LISTEN  218/inetd
J: aaa, czyli jednak masz exima uruchamianego z inetd
J: wykomentuj linię odpowiedzialną za exima z inetd.conf
   i /etc/init.d/inetd restart
K: Dziala<jupi>
K: dzieki!!
J: no problem :)
K: ale to jak juz jestesmy przy tym , to cos ten tryb
   debugowania..kiepsko dziala..
K: tzn albo zle parametry
K: bo nic sie nie dzieje w zasadzie, mimo iz poslalem pare wiadomosci
J: to może mu trzeba level zwiększyć? dawno go nie używałem
J: np -d9
K: hmm
K: debianserwer:/etc# exim -bd -q30m -d9
   Exim version 3.35 debug level 9 uid=0 gid=0
   Berkeley DB: Sleepycat Software: Berkeley DB 2.7.7: (08/20/99)
   debianserwer.teraz-juz-niewazne.tld in local_domains? no (end of list)
   adding primary host name debianserwer.teraz-juz-niewazne.tld to local_domains
   Configured local interface address is 192.168.1.2
   Caller is an admin user
   Caller is a trusted user
   user name "root" extracted from gecos field "root"
   originator: uid=0 gid=0 login=root name=root
   port = 25
   Configured local interface address is 192.168.1.2
   listening on 192.168.1.2
   LOG: 0 MAIN
   socket bind() to port 25 for address 192.168.1.2 failed: Cannot
   assign requested address: waiting before trying again
K: o co mu biega ??
K: czemu chce sie laczyc ze *.1.2 ?
J: a nie masz takiego interfejsu w tym komputerze?
K: no wlasnie co ciekawe nie mam
K: wiec stad tego nie rozumiem
J: to zobacz w exim.conf czy nie masz jakiejś linii przypominającej
   "local_interfaces = 192.168.1.2"
K: mam tylko :
K: host_accept_relay = "192.168.1.1 :\
   192.168.1.2 :\
   192.168.1.7 :\
K: o sorry!!
K: mam :-)
K: kurna przegapilem
J: ta opcja definiuje na jakich adresach exim chce słuchać, jeśli jej
   nie ma, słucha na wszystkich interfejsach lokalnych
K: ale teraz mam
K: LOG: 0 MAIN
   socket bind() to port 25 for address (any IPv4) failed: Address
   already in use: waiting before trying again
J: znów netstat -lpn
J: jakiś proces wyraźnie słucha na porcie 25
K: tzn telnet juz dziala na port 25
K: tcp  0 0  0.0.0.0:25   0.0.0.0:*   LISTEN   2343/inetd
J: czemu znowu inetd słucha?
   nie wykomentowałeś w jego konfigu i nie restartowałeś inetda?
K: a mam wyrzucic exima z inetd?
J: jeśli chcesz móc odpalić debug, to tak
K: smtp  stream  tcp  nowait  mail  /usr/sbin/exim exim -bs
K: mam cos takiego - to wyrzucam
J: wykomentuj tylko
J: przyda Ci się jeszcze :)
K: no wykomentowalem ma sie rozumiec
J: przy normalnym działaniu exima można startować z inetd, zwłaszcza
   jeśli ruch na poczcie masz stosunkowo nieduży
K: o teraz dziala elegancko
J: hmm, tak właściwie to takie błędy powinny znaleźć się w eximowym
   paniclog, zaglądałeś tam?
K: cos tam ogladalem
J: aha, jeśli masz exima startowanego z inetd, to cała magia
   z /etc/init.d/exim (start\pstop\prestart\preload) nic nie daje,
   bo w skrypcie startowym exima jest sprawdzane, czy nie powinien być
   startowany z inetd
J: jeśli w inetd.conf znajdzie linię odpowiedzialną za siebie, to nie
   startując exima skrypt kończy działanie przy pomocy "exit 0"
K: no zauwazylem ze /etc/init.d/exim nie daje zadnego efektu
J: jest w nim mw. taki fragment
   # Exit if exim runs from /etc/inetd.conf
   if [ -f /etc/inetd.conf ] && grep -E -q "^ *([0-9.]+:)?smtp" /etc/inetd.conf
   then
   exit 0
   fi
K: mozesz mi poslac do mnie jakas wiadomosc testowo ?
K: na user@teraz-juz-niewazne.tld
J: dostałeś, list o ID 1BEs6N-0000wX-00
K: jest
K: thx