problemy z dpkg-reconfigure i resetujacymi sie ustawieniami sieci..,debian = woody, 2.4.25 pomocy!

Hej!

Jak juz napisalem w temacie, uzywam Debiana Woody 3.0 r2, 2.4.25. Mam nastepujace 2 problemy:

1. Co jakis czas (mniejwiecej tydzien) kasuja mi sie ustawienia sieci. Np pisze dokument, chce zajrzec do sieci i nagle okazuje sie ze nie mam sieci, co wiecej ifconfig pokazuje mi tylko interfejs lo (eth0 -moja karta sieciowa znika). Wpisuje 'ifconfig eth0 up', urzadzenie sie podnosi, ale ustawienia znikaja. Mam 2 komputery z debianem(te wersje jadra) i na obu dzieje sie to samo (jeden calkowicie goly, potrzebny do natu). Strasznie mnie to irytuje, czy moze ktos juz sie z tym spotkal? Plyty z ktorych instalowalem dystrybucje mialy poprawne sumy md5..
Problem nie bylby tak wielki, gdyby nie to ze przy jednym z komputerow nie ma monitora i jedyny dostep do niego jest przez ssh, natomiast gdy pada siec...

Prosze o pomoc!

2. Drugi problem wynikl przy okazji pierwszego -na komputerze ktorego uzywam na codzien zainstalowalem ostatnio perla (5.8.3) i teraz: kiedy wpisuje w linie polecen 'dpkg-reconfigure' (a potem jaki kolwiek pakiet ktory chce skonfigurowac) to dostaje:

Can't locate Debconf/Db.pm in @INC (@INC contains: /usr/lib/perl5/5.8.3/i686-linux-thread-multi-ld /usr/lib/perl5/5.8.3 /usr/lib/perl5/site_perl/5.8.3/i686-linux-thread-multi-ld /usr/lib/perl5/site_perl/5.8.3 /usr/lib/perl5/site_perl .) at /usr/sbin/dpkg-reconfigure line 5.
BEGIN failed--compilation aborted at /usr/sbin/dpkg-reconfigure line 5.

O co tu chodzi? Mam wrazenie ze perl wplynal na moj interpreter komend.. Na drugim kompie gdzie nie ma perla nie ma problemu...

Prosze o pomoc, bo teraz nie moge sobie nawet dobrze sieci ustawic...

Pozdrawiam
Cezary Marchel