Re: [OT] nadpisanie przez xp partycji ext3 - pilne :>

On Wed, 11 Feb 2004, Bartoszko wrote:

> [...]
> /dev/hda3            5625        5662      305235   82  Linux swap
> /dev/hda4            5663        9964    34555815    7  HPFS/NTFS
>
> xp zostal zainstalowany na hda4
> jest on na dysku D: (default'owo - tak widze pod winda)
>
> problem polega na tym, ze mialem na hda1 ext3, ktory po instalacji xp
> widzialem jako C: (pusty) - nic nie nadgrywalem
>
> blad moj jest taki ze CHYBA hda1 byl typu vfat a nie ext3, chociaz
> sformatowany byl na ext3, na ktorym mialem dane (jesli wogole tak mozzna
> sformatowac jak jest typ vfat, a dac mkfs.ext3 - dlatego CHYBA)

jest to mozliwe. w tablicy partycje moga miec oznaczenie jako jakis
typ, a fizycznie system plikow na partycji moze byc innego typu.
tyle ze wtedy koniecznie w sposob jawny trzeba podac typ partycji
w /etc/fstab . linux to lyknie. niestety systemy microsoftu
lubia lazic po znanych sobie typach partycji, a na pewno laza po
partycjach oznaczonych jako active. dlatego przed instalacja XP nalezy
uaktywnic te partycje, ktora bedzie robila za jego partycje glowna.
aby instalator nie namieszal, trzeba typy partycji znane XP pozmieniac
(w sensie wpisow w tablicy partycji) na jakies egzotyczne. mozna to
odwrocic juz po instalacji XP.
teraz to juz po fakcie.

> jak je odzyskac?
> wystarczy fdiskiem nadac typ ext3? czy jakies inne manewry trzeba
> zrobic?

widze ze to calkiem duza partycja ta twoja hda1. ja bym poswiecil
partycje hda4 z XP, to w koncu i tak swieza instalka, i ....
.... przerobilbym te partycje na ext3 i podmontowalbym.
nastepnie zrobilbym kopie dd if=/dev/hda1
of=/miejsce/zamontowania/partycji/archiwalnej/jakis.plik
po tak wykonanym backupie, probowalbym zmienic typ hda1 na ext2 lub
ext3, a pozniej bym ostro meczyl fsck.ext3 .
czy to cos da, nie wiem.
na przyszlosc partycjom dawaj typy, ktore odpowiadaja rzeczywistemu
typowi plikow. sa od tego wyjatki, ale nie sadze bys uzywal OS/2 :)

znik.