Re: system plikow

On Wed, 14 Jan 2004, SaPeR wrote:

> teraz mam ext2; sypie sie glownie to co jest na partycji /
> (np ostatnio 'oproznilo' katalog /boot, potem jakies krzaczki
> sie w jakims katalogu pojawilly itp); problem jest w tym
> ze do serwera jest utrudniony dostep fizyczny (wszystko zdalnie)
> i np zrobienie reboot w celu sprawdzania / moze skonczyc sie
> (juz nie raz) bledami i przejsciem do single a wtedy zdalnie sie
> nic nie zrobi; chodzi mi poprostu o system albo bezawaryjny
> albo taki ktory mozna sobie fsck sprawdzic jak jest podmontowany;
> nie uzywam quoty aczkolwiek w najblizszej przyszlosci zamierzam :)

no to masz bardzo dziwne problemy. ja w tej sytuacji zaczalbym
od podstaw. najpierw sprawdz RAM, programem memtest86 .
jest w paczkach do woodego, a jak nie to www.memtest86.org .
memtest mozesz nagrac na dyskietke, lub bootowac z lilo.
to jest taki image.
zrob test pamieci. niestety zajmuje to kilka godzin.
niestety nie masz wyboru. testem pamieci przetestujesz
caly kanal komunikacji RAM-plyta-procek .

jak test bedzie niepomyslny, sprawdz niestyki, a mozliwe
ze pamiec jest niekompatybilna lub sie zestarzala,
to sie zdarza. jak masz mozliwosc, to wczesniej
sprobuj wrzucic w system jakies inne pamieci,
a te sprawdz w innej maszynce niech sie przechodza
przez 3 dni, dzieki temu na serwerze testy mozesz
ograniczyc do np. 4rech godzin (trzeba wytestowac
kanal komunikacji).

zalozmy ze test pamieci jest ok.
no to zrob liniowy test czytania dysku, i sprawdzaj
jakie bledy raportuje. mozna to zrobic na czynnym
systemie, ale wydajnosc operacji dyskowych
spadnie na leb. test czytania robisz np. programem dd,
np. dd if=/dev/hda of=/dev/null >plik.log 2>&1
mozesz to wykonac np. w nocy. sprawdz tez log
systemu, czy nie raportuje ze wyszedl z dma na pio,
a to sie czasem zdarza przy problemach dyskowych.

jesli te dwa testy przejda pomyslnie, to nie wiem
gdzie szukac. moze jakies konflikty sprzetowe itp?

jesli chodzi o same systemy plikow, to sa problemy
z quota na ext3 . nie wiem kiedy bedzie to ostatecznie
rozwiazane. musisz pytac quotowcow, jak to dziala
na roznych systemach. jedynie ext2 jest tu pewny.
moze raiserfs, moze xfs ? albo nawet ext3 tam gdzie
nie uzywasz quoty. niestety zaden z tych fs nie bedzie
dzialal poprawnie, jesli masz problem ze sprzetem.

ratunkiem bedzie tez podzial dysku na partycje.
np. / (czyli root) ma byc dostepny tylko dla roota.
wyseparowujesz /usr , i po instalacji definiujesz
jako read-only w /etc/fstab  (w parametrach
dopisujesz  ,ro   ) . /boot w zasadzie
nie musisz wydzielac. ale np. /tmp oddzielic mozesz,
to samo /var/tmp  .

ale najpierw wszystko dokladnie przetestuj.

znik.