MRTG i statystyki per ip - gdzie szukac jak to zrobic?

Witam,
  chcialem na serwerze skonfigurowac jak w temacie, niestety nie
  bardzo wiem jak sie za to zabrac a i pomysly na zapytania gugli mi
  sie skonczyly. prosze o info o lokalizacji jakiegos howto jak takie
  cos skonfigurowac. nie mam zadnego routera z snmp z ktorego by mialy
  schodzic statystyki, snmp nie bawilem sie nigdy i jesli nie bedzie
  konieczne to bym nie chcial (ponoc jest do tego potrzebny)

  prosze o jakies wskazowki/linki/hasla dla wyszukiwarek :)

--
Pozdrawia Marek

"Walnąc młotem, popchnąc z mostu, przejechac TIRem, pokroic...
 Wybór nalezy do Ciebie. "