Re: Wyłączenie komputera

> z komputera korzystam tylko ja

to zmień prawa dostępu do shutdown aby były dostępne dla zwykłego usera.
Nie czyń tego NIGDY dla maszyn z wieloma użytkownikami.

chmod 7777 /sbin/shutdown
ln -s /sbin/shutdown /bin/shutdown
powinno załatwić sprawę

potem

shutdown -r now   --- reboot systemu
shutdown -h now   --- wyłączenie systemu

> GNOME

mhm.... nie wiem nigdy długo nie używałem... trefne jakieś.... :-)
a na poważnie: GNOME powinno mieć jakieś pliki konfiguracyjne menu.
Ba, pewnie ma narzędzie konfiguracyjne menu. Poszukaj pierwszego
(preferowane przeze mnie) albo drugiego. Dodaj wpis i ukryj pod nim np
shutdown -h now. To miłej zabawy ;-))
pzdr
barthoosh