Re: naglowki w mailach z debian-user-polish

On Thu, 18 Dec 2003, Bertold wrote:

> Ja również uważam, że każda lista miałaby nawet prawo usunąć już
> ustawione pole "reply-to" a ustawić swoje. Bo nie służy do
> korespondencji prywatnych lecz publicznych. A prywatnie zawsze można i
> tak odpowiedzieć -- czy ktoś mógłby nie wiedzieć jak?

wlasnie tez mnie to zastanawia. w sumie dobrze by bylo, gdyby
mozna bylo personalizowac swoje ustawienia w liscie dyskusyjnej.
kto chce, ma zmieniane reply-to: . a kto nie chce, to pole
pozostaje nietkniete. technicznie jest to wykonalne, pytanie,
czy ktos to zrobi na liscie.

> Jeżeli polityka listy jest głupia, to trzeba ją zmienić.

watpie, by zmiana globalna wchodzila w rachube, bo kazde z rozwiazan
ma swoich zagorzalych zwolennikow. ale personalizacja? czemu nie :)

> Mnie też
> denerwuje ten lęk przed "reply-to". Przed zaśmiecaczami listy dużo
> prościej byłoby się bronić nie wpuszczając na listę listów od nadawców,
> których nie ma w bazie subskrybentów.

alez to standardowa polityka stosowana w kazdej normalnej liscie
dyskusyjnej. problem polega na cechach SMTP. jesli ja znam twoj
email, to moge wyslac falszywke z polem From: wskazujacym ciebie,
i nie bedac subskrybentem upychac smieci. zeby sie przed tym
zabezpieczyc, trzeba stosowac dodatkowe zabezpieczenia,
jak chocby identyfikacja IP, lub jakis niestandardowy
argument w naglowku typu X-Password: czy cos takiego.
ale klient poczty musialby miec mozliwosc definiowania
dodatkowych niestandardowych pol, oraz taki support
trzebaby zrobic po stronie listy dyskusyjnej.
poki co nie widze na to szans, chyba ze nastapi
personalizacja ustawien. np. ja moglbym sobie ustawic,
ze listy ode mnie sa akceptowane tylko i wylacznie,
jesli X-Password: lub inne niestandardowe pole
ma zdefiniowane haslo.

btw. jak przegladalem raporty bledow, to nawet tam
sie spamerstwo zaleglo. takie spamy dopisane do raportow powinny byc
usuwane przez opiekuna paczki, ale jakims dziwnym trafem takie smieci
pozostaja.

generalnie, nalezy rozroznic dwie kwestie. izolacja listy i walka ze
spamem, oraz druga, personalizacja ustawien.

znik.