Re: Debian jako serwer

oi Pawel,

Friday, November 28, 2003, 4:32:46 PM, you wrote:

PJ> Witam.

PJ> Jak juz pewnie wszystkim wiadomo, od pewnego czasu nie ma darmowego
PJ> red-hata....w zwiazku z tym, stajac przed koniecznoscia postawienia nowego
PJ> serwerka zostalem zmuszony do wyboru innego systemu operacyjnego (Fedora
PJ> pewnie w gre nie wchodzi). Mam więc kilka pytanek odnosnie stabilnego debiana
PJ> (gdyz sid nie wchodzi pewnie w gre)..na koniec wstepu dodam jeszcze, iż od
PJ> dwu lat jestem zadowolonym uzytkownikiem (na wlasnym biurku) wersji sid.

gratulacje :]

PJ> Przechodzac do pytan:
PJ> 1. na ile nie ma problemow (brak zaleznych bibliotek) z kompilowaniem
PJ> najnowszych wersji aplikacji typu apache, postgres, bind (i ewentualnie
PJ> innych nowszych rzeczy serwerowych)...bo wiem z doswiadczenia, iz z rzeczami
PJ> desktopowymi jest problem...

heh, jeśli chodzi o SID to rozumiem pytanie, ale nie spotkałem się
jeszcze z tego typu problemami na distro stable, aczkolwiek podkreślam
że dużo nie działałem i nie szperałem, ale:
stawiałem serwerek domowy na komputerze dość zabytkowym bo 166 bez
MMX, 96 RAM na SIMM Compaq Desktop (zarąbista maszynka).
Otóż pierwsze co po podstawowaj instalacji (nic nie wybierajac z
dselecta i tasksela) "updejtnąłem" system po czym pierwsze co zrobiłem
to ściągnąłem jądro 2.4.18 (wtedy takie było i go nie upgrejdowałem bo
nie było takiej potrzeby) skonfigurowałem i postawiłem. Po tej
operacji zająłem się stawianiem intranetu, firewalla (który
przepuszczał wszystkie porty i nie miałem czasu się tym zająć :P),
mysql, apache, exim i takie tam małe zabawki poza tym. Podczas całej
instalacji nie przytrafiło mi się nic coby miało związek z brakiem
dowiązań itp. Mam nadzieję, że to co tu napisałem pomoże Ci w wyborze
systemu pod serwer (i z pewnością przyczyni się do opiepszania mnie
przez bardziej doświadczonych użytkowników, że się nie znam :PPPP)
Ale powiem jedno, z moich dotychczasowych doświadczeń z Debianem
(distro testing na serwerze, z tkórą też nie miałem żadnych problemów
jeśli chodzi o dowiązania) i SID-zie na drugim sprzęcie (tu nie muszę
chyba mówić) mogę z całą pewnością powiedzieć, że Debian to zaj*****
system :)

PJ> 2. jak szybko pojawiają sie security-update
PJ> s do krytycznych rzeczy?

...następne pytanie...:P

PJ> 3. mniej wazna sprawa, ale zawsze mozna sie dowiedziec...jest jakies gotowe
PJ> jadro, w ktorym bedzie od razu gotowy IPSEC?

hmmm, możliwe że gotowy jest przykładowy config do tego, ale raczej
nie całe jajko. Poza tym jeśli chodzi o serwer to radziłbym samemu
przestudiować konfigurację i wywalić co zbędne. Tym bardziej, że w
wersji podstawiowej o ile pamięć mnie nie zawidzi przy pierwszej
instalacji jajko jest w wersji 2.2.X i sądzę, że fajnie by było (czyt.
trzeba by było wrzucić jakiś nowsze 2.4.X)

PJ> Z gory dzieki za wszystkie rady.

Powodzenia :)

Bartosz 'off-tza' Gogel                                    mailto:off-ca@astral.lodz.pl