Re: Odzyskiwaie danych z partycji ext2

On Wed, 26 Nov 2003, Tadeusz Smykowski wrote:

> Instalator linux zmienił mi partycję ext2 na swap,

sam z siebie tego na pewno nie zrobil. musiales mu
wskazac partycje, ktora przestawil na swapa. poza tym
mozliwe, ze kazales mu przygotowac swapa, co skutkuje
wykonaniem polecenia mkswap na wybranej partycji.
a to zamazuje sporo istotnych informacji.

> na szczęście nie wykasował wszystkich danych.

bo nigdy wszystkich nie kasuje. jedynie nanosi filesystem swap.

> Sprawdziłem ten dysk programem gpart, który wykazał istnienie dwóch
> partycji,co było zgodne ze stanem z przed awarii z tym, że partycja, która
> przed awarią posiadała system ext2 pokazana została jako linux swap.
>
> Zmieniłem  master boot record wpisując tam 0x83 ale przy próbie
> podmontowania wyświetliło mi następujące komunikaty:

i slusznie. bo typ w MBR to jedno, a typ w samej partycji to drugie.
nie wiem jak bardzo zalezy ci na danych. na pewno sa spore
uszkodzenia. nie wiem tez jak wielka jest ta partycja.
ja bym ci proponowal skopiowanie za pomoca polecenia dd
tej partycji (prawdopodobnie hda i numerek) do jakiegos pliku,
ewentualnie przepusc przez gzipa z minimalnym stopniem kompresji.
dopiero potem zacznij naprawiac. a czym, nie wiem. moze fsck.ext2
cos pomoze, a jak nie to jest reczna grzebanina w filesystemie.
wazne bys mial kopie, zebys w razie czego _zawsze_ mogl
wrocic do uszkodzonego pierwowzoru. jak nie zrobisz kopii,
to wszystko robisz na ryzyk fizyk.
ja kiedys zrobilem sobie inne kuku. otoz pomylily mi sie
dyski bo mialem dwa identyczne, i na dysku gdzie mialem
fata z wieloma istotnymi rzeczami, zaczalem instalowac
debiana. zalozylem partycje, poszlo mkfs. i co?
i potem siedzialem cala noc nad tym durnym fatem,
odzyskalem jakies 90% danych. ale FAT jest o wiele
prostszy niz ext2.

spytaj na newsach, na grupie pl.comp.os.linux ,
moze ktos zna narzedzia do reanimacji zniszczonego ext2.

znik.