Re: lektury

W liście z czw, 10-07-2003, godz. 09:50, Piotr Pruszczak pisze:
> Chcę profesjonalnie "zabawić się" w montowanie filmów pod Debianem,
> robienie "vee-jay'ki" etc., proszę ludzi znających nieco temat (sam już
> szukałem w sieci i trochę znalazłem, ale wszystkiego nie wiem :)  )
>
> o wskazanie mozliwie najlepszej lektury o Debianie, jego konfiguracji
> (kernel pod procesor, etc.) i wszystkim co niezbędne aby uzyskać
> możliwie silną stację roboczą do grafiki/filmów/efektów specjalnych,

No takich rzeczy typu "wszystko w jednym do filmów" to ty raczej nie
znajdziesz. Tu trzeba popróbować i samemu dojść co tak naprawdę jest
potrzebne. Rzucę trochę linkami:

deb http://userpages.umbc.edu/~fu1/debian unstable main - źródło apt'a
(debianowy manager pakietów) do najlepszego (IMHO) programu do edycji
wideo, za darmo, pod linuksa -Cinerella (kiedyś Broadcast2000)

trochę użytecznych przy multimediach łatek na kernel:
http://members.optusnet.com.au/ckolivas/kernel/

http://www.demudi.org/ - Debian Multimedia Distribution

W samym debianie są programy:

filmgimp - A motion picture editing and retouching tool
kino - Non-linear editor for Digital Video data
mpgtx - Toolbox to manipulate MPEG files (video, system, and audio)
viewmol - A graphical front end for computational chemistry programs.
linuxvideostudio - MJPEG-tools GTK graphical user interface
xanim - Plays multimedia files (animations, pictures, and sounds)
avidemux - A small editing software for avi (especially DivX)
mjpegtools - MJPEG video capture/editting/playback MPEG encoding

poza tym to jest jeszcze:
mencoder-686 - MPlayer's Movie Encoder

encoder do divx (i nie tylko)

+ mnóstwo programów do edycji dźwięku, trackerów i sequencerów.

> takim kompletnym laikiem to na szczęście nie jestem, ale załóżmy że
> jestem mocno "początkującym" userem, nastawionym na dużo wysiłku
> włożonego w postawienie takiej stacji graficznej na OS/2 - konkretnie Debian

Otóż coś ci się kolego pomyliło. OS/2 to już zdaje się, że dawno umarł
śmiercią  naturalną. Debian GNU/Linux nazywany w skrócie Debianem nie ma
nic z OS/2 wspólnego. Jest dystrybucją linuksa. Do poczytania (po polsku
też): http://www.debian.org/

> dziękuję ;)
 a proszę

cayco