[ot] - poczta - jeden serwer kilka maszyn "klienckich"

może troszkę off topic bedzie ale wybaczcie...

sprawa niech wygląda tak:
jest kilka maszyn, wszystkie na publicznych ip, każdy powiedzmy w
domena.net, z tego wydzielamy jeden serwer.domena.net i klientów
k1.domena.net, k2.domena.net... etc. klienci ciagna informacje systemowe z
serwera (nis, ldap - dowolnie), home i spool/mail jest po nfs'ie z
serwera, tak że na każdej maszynie klienckiej pracuje sie tak samo.
teraz, chciałbym aby po wysłaniu poczty z każdej maszyny klienckiej, list
wychodził z adresem zwrotnym typu user@serwer.domena.net a nie
user@k1.domena.net. poczta musi być słana tylko tak aby adres nadawcy był
w stylu serwer.domenta.net (nie na user@domena.net). z klientów można
tylko wysyłać poczte (lub odbierać z shella, dzieki nfs). serwer powinien
przyjmowac wszelką pocztę. poczta dostarczna lokalnie czyli z k2 na k1, z
k2 na serwer nie musi miec  "reply-to user@serwer", ale może :)

macie może jakies pomysłuy, przykłądy jak to rozwiązać?
ja próbowałem z posfixem (preferowany :) i konfiguracja jako
"null-client", ale wtedy jednak kazdy lokalnie moze slac poczte z k2, na
k3 i adres nadawcy jest user@k2, co mi absolutnie nie odpowiada. zamiana
kazdego adresu przez mapy postfixa (np z user@k2.serwer.domena.net na
user@serwer.domena.net) nie bardzo tez wchodzi w gre... - za duzo tego
bedzie.

jakby ktoś miał jakies rozwiazania, ewetualne pomysly, może namiary na
źródła w sieci... to sami wiecie :)

tomcio

--

tomasz grzegorz zaborowski  --/- operator sieci komputerowej, IFT, UWr.
http://zabora.of.pl          /------------[  http://zas.ift.uni.wroc.pl