Problem z xkb po upgradzie na sarge

Witam

Jestem mocno podłamany, coś mnie podkusiło
do upgradu z woodego na sarge'a no i właśnie.
Xwindows działa wyłącznie z roota. Zwykły użytkownik
napotyka na coś takiego, nie można otworzyć pliku /var/tmp/costam.xkb

Ponadto w logach wyrzuca komunikat że nie ma mapy xkb,
powraca do domyślenego i lipa, pad xwindows. Co ciekawe gdm, czy kdm sie odpala, tylko przy wyborze środowiska lipa. Nie wiem właściwie od czego zacząć, pomocy.