MSI KT3 Ultra, grafa i zwisy

Witam.

Nie zajmowałbym Waszego cennego czasu, ale mam dość poważny problem ze sprzętem.
Walczę z nim od dłuższego czasu, ale już nie mam siły.

Mam płytę główną Microstar KT3 Ultra (Promise+USB2 na VIA) + Athlon XP 2000 + 1GB RAM. Od "zawsze" miałem z nią problemy.

Pomijam takie detale jak brak dźwięku (alsa twoim przyjacielem jest), czy początkowy brak DMA na promisie. To da się zrobić.

Problemem jest (a właściwie są) karty graficzne a właściwie ich dziwna współpraca z płytą główną.

Chodzi o to, że gdy już włącze tryb graficzny (startx/kdm/gdm/xdm) to _naprawdę_ nie powinienem przełączać się w tryb tekstowy - kończy się to w 100% zwisem kompa (i to takim na twardo, że nawet magic keys nie działają). W logach oczywiście ZERO informacji - wszystko OK.

Początkowo sądziłem, że winna jest moja karta graficzna (NVidia GeForce 2 MX), ale ostatnio wymieniłem ją na Sapphire ATI Radeon 9100 (Atlantis) i co? I oczywiście zero reakcji - przełączenie z trybu graficznego na tekstowy kończy się identyczną zwiechą. Stąd mój wniosek, że to wina płyty głównej.

Dodatkowo Radeon działa mi WYŁĄCZNIE w VESA (ani driver ati, ani ten ze stron ATI nie działają). Framebuffer też nie rozpoznaje karty, tak samo discover, a także moduł kernela dostarczany ze sterownikami od ATI. Nie mam już _żadnego_ pomysłu stąd ten list. Wszelkie pomysły/doświadczenia/rady mile widziane.

Dystrybucja: Debian unstable + experimental + jądro 2.4.20

Acha - bez Xów maszyna działa świetnie.

Miłego dnia

Paweł 'Miron' Mirończuk
(MCNE/CNI/LCE)