podzial lacza

Witam wszystkich i mam problem + pytanko:

Problem: W naszej zgola niewielkiej sieci "osiedlowej" (4 rodzinki, 8
kompow) przypietej do SDI wszyscy cierpimy na brak przepustowosci z powodu
jednego kolegi, ktory pasjami ciagnie wszelakie pornole przez rozne kaazyy i
takie tam (w tym momencie ma otwartych 84 strumienie tcp ;] )

Sila rzeczy jak ktos chce cos sciagnac, to... bulba. Nie chcialbym mu
blokowac portow, bo w koncu jak nikt sieci nie uzywa, to niech sobie ciagnie
na full speed, ale moze istnialaby mozliwosc podzielenia lacza w taki
sposob, ze jezeli ciagna dwie osoby, to lacze jest dzielone na 2 rowne pasma
i kazdy ma polowe poteznej przepustowosci SDI.

Pytanko: Czy ktos w celu rozwiazania ww. problemu moglby polecic jakies
narzedzie?
Na serwerku mam Woody'ego na jadrze 2.2.22 + NAT do sieci wewn. (niestety
przejscie na 2.4.x nie wchodzi w gre, bo jest wmontowany schustany dysk,
przy ktorym 2.4.x zwisa w momencie bootowania, a 2.2.x sobie jakos radzi -
nie wnikalem, ale moze i na to by sie remedium znalazlo)

Pozdrawiam wszystkich
Romek Kalukiewicz

PS. No moze z Debianem nie zwiazane scisle, ale prosze o wyrozumialosc ;)