uruchamianie programow na innym serwerze

Witam.

Chcialem zapytac tylko o sam sposob uruchamiania programow czy skryptow na
jednym serwerze przy pomocy skryptow php dzialajacych na 2gim ale rozpisze
sie nieco bardziej gdyz z pewnoscia ktos z szanownych grupowiczow podsunie
mi lepszy pomysl - generalnie o co chodzi:

co chcialbym uzyskac docelowo:

- jeden serwer administracyjny z baza mysql zbiera dane z roznych formularzy
(np. o kontach pocztowych czy sieciowych)
- serwer poczty (courier) ustawiony na autoryzacje poprzez mysql (baza na
kompie administracyjnym)
- router (jesli dopisze na kompie adm. usera do sieci - ip, mac i hostname -
pobierze nowe dane i stworzy nowe pliki konfiguracyjne (ethers, hosts, dhcp,
ipmasq itp)
- serwer ww, dnsy itp

baza danych juz istnieje. mam problem z dobraniem sie do tych danych ale to
sprawa na innego posta.
teraz glowne pytanie -

jak nalepiej (bezpiecznie i sprawnie) ustawic procedure wymiany danych - np.
mozna by ustawic na wszystkich kompach crona zeby odpalal skrypcik badajacy
czy "nie ma cos nowego dla danego kompa w bazie mysql" ?
a moze niech nowe dane przerabia sam komp administracyjny i np. jesli
dopisze usera do sieci to komp administracyjny sam wygeneruje pliki dla
routera i jakos mu je wysle (jak to zrobic?)
jakie sa inne opcje i jakiego softu uzyc aby je zrealizowac? przyznaje ze
jestem troche zbyt mlody w linuxie a takie planowanie nie znajac "starych
lewarow" jest strasznie klopotliwe i zapewne samemu mi nic nie wyjdzie

pytanie dodatkowe za 1000 punktow :) czy mozna zmusic couriera do
automatycznego zakladania katalogu home jesli np. dodam usera do tabeli w
mysql  ustawiona autoryzacja courier-mysql a nazwa katalogu bedzie w tej
bazie , i user np pierwszy raz sie zaloguje czy w jakikolwiek inny sposob?
teraz zakladam katalog recznie co strasznie mnie dobija - chcialbym to jakos
zautomatyzowac. :)

Dzieki za wszelkie sugestie i pomoc

pozdrawiam

Mako