maska podsieci

Szanowni Grupowicze

Na poczatku zwracam uwage, ze moje doswiadczenia z siecia koncza sie na pewnych
ogolnych przeslankach tj. ze 255.255.255.0 okresla dowolny host w okreslonej sieci a
255.255.255.255 opisuje wskazany host we wskazanej sieci. (ale to tez moze byc mylne).

Mam natomiast nastepujace pytanie

Chciałbym wydzielić dla serwera mailowego adresy od 192.168.1.20 do 30.

Jak wskazać w zapisie host/maska taką rozległość sieci począwszy od wybranego hosta ?

192.168.20/255.255.255.X

Jakie ma być X ?

(w assemblerze to by było 255 - 10 = 245 ale czy napewno ?
Podejrzewam, ze nie bo ciag jedynek w masce nie moze byc przepleciony zerami. Czy zatem
mozna okreslac rozleglosc sieci tylko dla "binarnych" wartosci 1,2,4,8,16,32 itd. Hmm to
zaweza stosowanie protokolu TCP/IP - choc z drugiej strony od tylu lat dziala i jest w pozo ;-))

Jakby mi ktos to wyjasnil raz a dobrze to bede wdzieczny. Niesty literatura dotyczaca IP (ta
 z ktora mialem do czynienia porusza ten problem ogolnikowo opisujac maske dla host lub calej sieci)

Marek Wysmulek.