Qmail (ext3, .deb)

Ostatnio przewijały się na liści tematy dotyczące Ext3 vs. ReiserFS oraz
qmail vs. exim. Łącząc te tematy mam pytanie czy qmail poprawnie pracuje
(bez patchowania) na ext3 ? Na ReiserFS na pewno
trzeba go spatchować - używa w kolejkach mailowych i-nody.
Aby nikt nie krzyczał, że to lista debianowa, drugie pytanie jest dokładnie
Debianowe: qmail, ze względu na licencję, nie jest w dystrybucji Debaina.
Instalując na nowym kompie Woodego, chciałbym aby qmail został zainstalowany
jak inne pakiety i występował jako MTA. Niestety nie chcę czystego qmail-a
tylko po nałożeniu kilku patchy. W sieci znalazłem deb-y, ale z oryginalnym
qmail-em. Czy osoby, które znają się dobrze na mechanizmach zarządzania i
tworzenia pakietów, mogłyby pokrótce wytłumaczyć jak to powinienem porządnie
zrobić (do tej pory patchowałem, kompilowałem, instalowałem i podmieniałem
linki do MTA ręcznie, qmail pracował jako MTA, a exim był tylko pozorantem,
aby można było używać programów mających MTA w zależnościach).

Dzięki za informację
Robert