Problemy z Sambą

Witam Użytkowników Listy.

Kilka miesięcy temu pisałem o kłopotach z Sambą na Debianie (Potato). Dziś
mam kolejne doświadczenia w tym temacie.

Dla przypomnienia:
W Powiatowym Urzędzie Pracy w Puławach używamy serwera Debian GNU/Linux 2.2
"Potato" z Sambą na pokładzie (już nie pamiętam, jaki numerek). Stacje
robocze pracują pod kontrolą Win95/98 w liczbie ok 40-tu. Wszystko działa
bardzo dobrze oprócz jednego programu. Jest to program do obsługi osób
bezrobotnych napisany i skompilowany pod DOSa, obsługą bazy danych zajmuje
się dość stara biblioteka 'C-tree'. Program uruchamiany jest, rzecz jasna,
na komputerze klienta, jednak kod programu (plik .exe) i baza danych
znajduje się na mapowanym dysku sieciowym - woluminie serwera. Program
pracuje w warunkach bardzo dużego obciążenia - 20 - 30 stacji roboczych
korzysta z danych jednocześnie. Niestety pojawiają się wówczas błędy
zapisu - zrywany jest indeks w bazie danych. Tymczasem z mapowanego woluminu
Novell NetWare program działa dobrze i takie błędy się nie pojawiają. To
samo z lokalnego dysku - wszystko jest ok.

Pozwoliłem sobie zrobić eksperyment, bo jestem ciekaw, jaki komponent
powoduje powstawanie błędów. Postawiłem identyczny serwer lecz na FreeBSD
4.5 + Samba (trochę nowsza od tamtej). I co ciekawego: na FreeBSD dzieje się
to samo co na Debianie. Problem zatem nie leży w kodzie systemu GNU/Linux,
lecz gdzieś na styku bibioteki 'C-tree' i Samby /no, chyba że w protokole
TCP-IP bo też jest wspólny, ale on chyba jest wystarczająco przetestowany
:-) /. Co ciekawe, sam program jest cacy i Samba też jest cacy, a razem
współpracować nie chcą.

Teraz chcę jeszcze przetestować MARSa - być może z nim tego problemu nie
będzie. Nie znam jednak żadnych opinii na temat tego programu i jestem
ciekaw, może ktoś z Was wie, jak on się sprawuje (czy n.p. pracuje gdzieś
jakaś jego większa instalacja, czy jest on wystarczająco stabilny aby
postawić na nim tego rodzaju program).

Będę wdzięczny za komentarze.
Pozdrawiam,
Roman