Powiadamianie o zmianie

Witam.
Problem jest taki:
Mamy udostepnione konto ftp dla klientow, moga tam wrzucac dla nas rozne
pliki. Chcialbym zrobic cos takiego, ze w momencie, kiedy w okreslonym
katalogu cos sie zmieni (a zmiana moze byc dowolna moze przybyc plik
katalog, plik w katalogu, katalog w katalogu itp) dostaje o maila z
informacja, ze cos sie zmienilo.
I pytanie: Czy jest nadzedzie w linuxie, ktore udostepnia taka funkcje?
Jezeli nie ma to zrobie skrypt i mam pomysl taki, aby wrzucic do crona
skrypt ktory rbi cos takiego np co 10 minut:
1. listuje do spodu folder udostepniony klientom
2. porownuje jego zawartosc z poprzednim listingiem
3. jezeli sie rozni to posyla maila z informacja co sie zmienilo

Nie wiem czy to zadziala i jak zadziala, bo nie mam zbyt wielkiej praktyki w
pisaniu skryptow w bashu. Czy mozna ten schemat uepszyc, ew jakas
podpowiedz?