Re: UEFI op servers, of niet?

On Tue, Aug 22, 2023 at 10:45:10AM +0200, Dennis van Dok wrote:

> Welke systemen doen dit? Wij moeten altijd zelf onze firmware bijhouden.
> Hoewel $VENDOR1 een systeem biedt om dat te automatiseren gebruiken wij dat
> liever niet want dan zit je daaraan vast, terwijl we ook spullen van
> $VENDOR2 willen kunnen kopen en gebruiken.
>
> Het enige voorbeeld wat me te binnen schiet zijn de 'intelligente' lampen
> die je met een app kunt dimmen. Die deden het niet meer toen ik hun
> internettoegang uitschakelde.

Dit is even iets heel anders, maar:

Als je een standaard "smart" lamp oid koopt, dan is de kans heel groot
dat je inderdaad Internettoegang nodig hebt om het te kunnen gebruiken.
Rommel. Gelukkig is dat niet het geval met alle fabrikanten.

https://www.home-assistant.io/integrations/shelly/

Smart switches en smart bulbs van het merk "shelly" werken *standaard*
met een Internet-verbinding, maar alle generaties van dat merk kunnen
geconfigureerd worden om dat niet te doen. Je kan dan met iets als
home-assistant (echte aanrader trouwens, dat ding) lokaal alles
aansturen, zonder Internet-verbinding (hoewel dat ook mogelijk is,
optioneel, als je dat wilt).

Producten op https://shelly.cloud/; ik ga eind volgende maand (of begin
Oktober, afhankelijk van hoe lang het duurt voor de bestelling er is) een resem
van die dingen thuis installeren.

--
     w@uter.{be,co.za}
wouter@{grep.be,fosdem.org,debian.org}

I will have a Tin-Actinium-Potassium mixture, thanks.