Re: Linux Raid1: directories plotseling leeg

Hallo,

Heren!

Ik heb de server uit het netwerk gehaald en een en ander bekeken.

mdadmin en fsck gaven geen problemen aan.

Daarna tesdtdisk gedraaid. Die gaf het advies
'fsck.ext4 -p -b884736 -B 4096' te draaien. Ik voegde daar nog '-z
fsck.txt'aan toe.

Dit leverde een fsck.txt file van 57,9 MB op. In dit bestand staat
niks bijzonders: heel veel 00 en ff en wat kleine flarden
oninteressante logs. Ik trof dus geen resten van (mnetadata
van) verdwenen bestanden aan.

Nu 2,509 TB vrije plek aanwezig op de schijf. Eerst was dat 2,3 TB. Er
is ongeveer 600 GB aan bestanden zoek. Ik had dus verwacht dat er nu 2,9
TB vrije plek aanwezig zou zijn.

Je zou nog met S.M.A.R.T. kunnen kijken, maar je zou verwachten dat mdadm diskfouten opvangt...

Op dit moment wordt de var-directory uit de laatste backup via usb >
sata op een schijf gezet. Morgen zet ik een en ander terug. Daarna
moet ik de var directory met 'cp -al' aan de laatste backup toevoegen om
te voorkomen dat rsync 600 GB over de adsl-verbindingen gaat pompen.

Ik heb dus geen duidelijke oorzaak van de crash van var gevonden. Er
is 600 GB aan bestanden verdwenen, maar de beschreven schijf werd
slechts 200 GB kleiner.

Jammer, het maakt je wel bang. Ik gebruik al ca 20 jaar mdadm raid1 met ext3 of ext4 en ik heb er nooit dergelijke problemen mee gezien.

Wellicht goed eens naar alternatieven te gaan kijken?

Wat ik overigens nog niet genoemd had als mogelijke oorzaak is een menselijke fout. Maar als ik je zo hoor, dan denk ik niet dat dat het geval is.

https://vandervlis.nl/