Re: Linux Raid1: directories plotseling leeg

Heren!

Ik heb de server uit het netwerk gehaald en een en ander bekeken.

mdadmin en fsck gaven geen problemen aan.

Daarna tesdtdisk gedraaid. Die gaf het advies
'fsck.ext4 -p -b884736 -B 4096' te draaien. Ik voegde daar nog '-z
fsck.txt'aan toe.

Dit leverde een fsck.txt file van 57,9 MB op. In dit bestand staat
niks bijzonders: heel veel 00 en ff en wat kleine flarden
oninteressante logs. Ik trof dus geen resten van (mnetadata
van) verdwenen bestanden aan.

Nu 2,509 TB vrije plek aanwezig op de schijf. Eerst was dat 2,3 TB. Er
is ongeveer 600 GB aan bestanden zoek. Ik had dus verwacht dat er nu 2,9
TB vrije plek aanwezig zou zijn.

Op dit moment wordt de var-directory uit de laatste backup via usb >
sata op een schijf gezet. Morgen zet ik een en ander terug. Daarna
moet ik de var directory met 'cp -al' aan de laatste backup toevoegen om
te voorkomen dat rsync 600 GB over de adsl-verbindingen gaat pompen.

Ik heb dus geen duidelijke oorzaak van de crash van var gevonden. Er
is 600 GB aan bestanden verdwenen, maar de beschreven schijf werd
slechts 200 GB kleiner.

Doeg,
Jaap.

Op 2022-09-02T12:41:48+0000 schreef
mailinglists@vanwingerde.net <mailinglists@vanwingerde.net> in bericht
<uri:mid:[🔎] 20220902124148.2f0824d2@jaap.artio.shrl.nl>, inzake: <Linux
Raid1: directories plotseling leeg> het volgende.