Linux Raid1: directories plotseling leeg

Heren (dames ook),

Ik heb een servertje (met Debian 11) thuis met een aparte data
schijf: ext4. Deze software raid bestaat uit twee sata-schijven van 2x
4 'TB'. Deze schijf is gemount naar /media/data/ en er is van 3,6 TB
nog 2,3 beschikbaar.

Verder heb ik met bind een flink aantal directories naar het normale
bestandssysteem gemount. Dit gaat om bijvoorbeeld /home/jaap/data en
directories in /var, zoals /var/cache, var/repository,
/var/log, /var/lib/acme, /var/www-ssl en /var/music. Veel van deze
directories zijn ook met NFS vanaf de desktop computers in huis
bereibaar.

Voorbeelden uit /etc/fstab:
/dev/md2 /media/data ext4 rw,relatime,lazytime,user_xattr,acl 02
/media/data/var/repository /var/repository none
bind,relatime,lazytime,rw,suid,acl,user_xattr 0	0

Gisteren bleek dat alle directories in /media/data/var leeg waren. Dat
merkte ik omdat deze niet meer op mijn desktop computer verschenen. Tot
mijn stomme verbazing stonden de bestanden nog wel in de op de server
met bind gemounte directories, zoals /var/music. Volgen MDadm was en is
alles OK. DE smart status van de schijven is ook goed.

Ik heb toen de server opnieuw opgestart en daarna waren zowel de met
bind gemounte directories als de directories op de data schijf leeg.
Daardoor deden apache, postfix, dovecot en openvpn het niet
meer. Gelukkig deed ssh het nog wel. Door het aanmaken van wat
directories in /var/log en het uit de backup halen van /var/lib/acme en
/var/www-ssl deed een en ander het weer.

Het is opvallend dat er nog steeds 2,3 TB op de schijf beschikbaar is.
In de verdwenen directories staan naar schatting meer dan 600 GB
aan bestanden.

Ik heb geen idee wat er aan de hand is. Ik kan een schijf tijdelijk uit
de raid halen en via usb onderzoeken, maar ik wil eerst meer weten over
mogelijke oorzaken. Mijn backup staat elders en het overpiepen via een
adsl up en down link gaat natuurlijk eeuwen duren. Ik zal dan wel met
een harde schijf over straat moeten. Naar dat wil ik pas doen als de
oorzaak bekend is. Google was hierbij mijn vriend niet.

Hebben jullie enig idee waar ik de oorzaak moet zoeken?

Doeg,
Jaap van Wingerde