Re: HFS+ RW

Op 28-07-2022 om 18:37 schreef Geert Stappers:
On Wed, Jul 27, 2022 at 01:25:39PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
Hallo,

Iemand vroeg me
bestanden te kopieren naar een HFS+ geformatteerde disk (Apple filesysteem).

    "Waarom?"

Omdat hij een mooie grote HFS+ geformatteerde USB-schijf heeft, waarop nog veel ruimte vrij is.

En ik zijn andere schijf wou gebruiken als schijf voor een Linux backup...

Het viel me op dat het read-only was.

Nu schijn je het ook wel RW te kunnen mount met iets als "-o force", maar of
dat nu een goed idee is?  Wat ik lees is dat Linux niet goed kan omgaan met
de journalling opties van HFS+. Wat betekent dat in de praktijk als je toch
zou mounten en kopieren?

Tijden terug, toen NTFS nog belangrijk was, waren er ook zulke "problemen".

Tegenwoordig kun je prima schrijven op NTFS. Al weet ik niet zeker of helemaal alles wordt ondersteund (b.v. encryptie). Wel weet ik dat het tegenwoordig ook zonder FUSE kan, dus een driver direct in de kernel:
https://www.phoronix.com/news/NTFS3-For-Linux-5.15

Dit is nog Debian 10, is er nog steeds een probleem met die journalling
options van HFS+ in Debian 11?

Mijn inziens moet je schrijven naar een filesystem overlaten
aan het operating system waar het bij hoort.

Dat is wel ideaal inderdaad.

https://vandervlis.nl/