OT: PHP altijd "open source"?

Hallo,

Ik ben bezig met een site met WooCommerce, Wordpress, en betaalsystemen zoals Ideal en creditcard-betalingen. Nu gebruik ik graag open source software, waarmee ik bedoel dat de sourcecode te bestuderen is.

Mijn vraag is: die Wordpress plugins zijn toch PHP, dat is toch een geïnterpreteerde taal, en daardoor in principe toch open source (in elk geval volgens mijn definitie)?

Of vergis ik me hier? Ik las dat PHP encoded kan worden waardoor het closed source wordt. https://www.sitepoint.com/closed-source-php/

Maar zal dat gebruikt worden in Wordpress plugins? En zo ja, is daar dan simpel achter te komen?

https://vandervlis.nl/