Re: Verwisseling sda en sdb

On Saturday, 9 July 2022 18:05:11 CEST Sjoerd wrote:
> Het volgende vreemde verschijnsel doet zich voor. (Debian testing)
> Meestal, maar niet altijd, zie ik dat sda en sdb verwisseld zijn.

Je kan/mag er NIET van uit gaan dat de letters constant naar dezelfde schijf
wijzen. De kernel 'probed' (ontdekt) je hardware en kent er dan een letter
aan. Ik neem aan dat de eerste die succesvol geïdentificeerd is, sda wordt.

Maar er kunnen diverse factoren zijn die ervoor zorgen dat de identificatie van
een schijf de ene keer langer duurt dan de andere. Mogelijk dat `dmesg` een
indicatie geeft waarom het soms langer duurt dan verwacht.