Re: Initialisatie van draadloze netwerkkaarten is onstabiel

Hallo Martijn, Geert en Paul,

Op 30 mei 2022 had ik voor de vierde keer op rij geen foutmeldingen meer tijdens het opstarten gekregen die er toe leiden dat ik daarna geen draadloze verbinding met mijn access point heb. Daarom ga ik er sindsdien van uit dat het probleem is opgelost.

Op 26 mei 2022 heb ik hoofdzakelijk de volgende stappen gezet:
- Ik heb de contacten van de nieuwe netwerkkaart schoongemaakt met 96% alcohol. - Ik heb de contacten van de nieuwe netwerkkaart een aantal malen op en neer bewogen in PCIEX1_1 en daarna de nieuwe netwerkkaart in dat slot vastgezet.
- In UEFI heb ik 'PCIEX16_2 4x-1x Switch' op 1x gezet.
- Met Synaptic heb ik de backport van firmware-iwlwifi opnieuw geïnstalleerd.

Als bijzaken heb ik de volgende stappen gezet:
- Ik heb de contacten van de nieuwe netwerkkaart na het schoonmaken met een loep gecontroleerd. - In UEFI heb ik '1.05 V SB Voltage' teruggezet van 1,1 V naar 1,05 V en '2.5 V SB Voltage' teruggezet van 2,55 V naar 2,5 V. - Met Synaptic heb ik een aantal pakketten geïnstalleerd om Bluetooth te ondersteunen, omdat de netwerkkaart daarvoor een kabeltje heeft dat in een USB-connector op het moederbord gestoken moet worden. Ik heb dit gedaan ofschoon ik helemaal geen Bluetooth-apparaten heb.

Alle stappen heb ik achter elkaar gezet, waardoor mij niet duidelijk is welke stap of stappen beslissend waren.

De e-mail van Geert van 22 mei 2022 om 08:25 uur is de e-mail die ik in mijn antwoord aan Martijn noemde. De e-mail heb ik pas op 24 mei 2022 gelezen. De e-mail leek mij eerst een onderonsje van Geert aan Martijn, waarvan ik een kopie ontving. Later bleek mij pas dat de e-mail ook aan mij gericht was. De foutmelding die Martijn voor Geert had ontzenuwd had ik zelf al onderzocht. Ik had daarna geen woorden gewijd aan de foutmelding maar in plaats daarvan vermeld welke foutmeldingen cruciaal waren.

Op 30 mei 2022 heb ik de overige berichten pas gezien op de website van de lijst. Ik behandel hieronder nog de e-mail van Paul.

Paul schreef dat het remounten van md0 hem opviel. De regels met 'EXT4-fs (md0): re-mounted. Opts: errors=remount-ro' waren in het logbestand terechtgekomen doordat zij het woord 'error' bevatten. Het woord 'error' hield echter kennelijk verband met de optie die aan het remounten wordt meegegeven. Daarom had ik geen verdere aandacht aan deze regels gegeven. Bij nader inzien is de opmerking van Paul echter terecht. Daarom heb ik mijn kernel-log van 30 en 31 mei 2022 nog doorgenomen. De regels komen daarin nog steeds voor.

Eerst wordt gemeld:
md/raid1:md0: active with 2 out of 2 mirrors
md0: detected capacity change from 0 to 495683895296

Even later wordt mijn bestandssysteem eerst als volgt wordt gemount:
EXT4-fs (md0): mounted filesystem with ordered data mode. Opts: (null)

En weer even later als volgt:
EXT4-fs (md0): re-mounted. Opts: errors=remount-ro

Ik heb geen verklaring voor het twee keer mounten, maar het zou nodig kunnen zijn omdat mijn gehele bestandssyteem, inclusief de kernel die al in bedrijf is, in md0 staat.

Hiermee is de e-mail van Paul dan nog behandeld.

Ik ben blij dat het probleem met de initialisatie van de netwerkkaarten nu verholpen lijkt te zijn. Ik ben vooral ook blij dat ik daarvoor mijn moederbord niet hoefde te vervangen.

Dank ook aan Geert en Paul,

Met vriendelijke groet,

Maarten