Re: zwart op wit, constrastrijk

Hi Geert,

Geert Stappers wrote:
> Aanname: Er zijn hier mensen die dat ook hebben.

Zeker! Ik doe dat ook.

> Programmas die lichte kleuren als geel en lichtblauw gebruiken
> om tekst te laten opvallen.

Er zjn een aantal dingen die je kunt doen:

 1. Als je eigenlijk helemaal niet zo'n behoefte hebt kun je
    programma's configurareren om geen kleur te gebruiken. Dat doe ik
    meestal. In het bijzonder heeft de standaard Debian ~/.bashrc een
    hele sectie die kleur configureert. Ik heb dat er allemaal
    uitgehaald. Je kunt ook NO_COLOR=1 in de omgeving definieren, een
    aantal programma's respecteren dat.

 2. Veel programma's gebruiken het basispallet van 16 kleuren. Dit
    pallet kun je aanpassen in de voorkeuren van de terminal, dan kun je
    bijvoorbeeld een andere, leesbare, tint aangeven voor 'lichtblauw'.
    (In MATE Terminal vond ik het standaardkleurenschema al aardig.)

 3. Andere programma's die 256 of 'ware kleuren' gebruiken moet je soms
    handmatig configureren.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Sijmen