Mail raadselachtig verdwenen, maar ook teruggevonden

Hoi,

Raar probleem. Ik heb bij iemand een systeem geupgraded waar het automatisch updaten was vastgelopen. Hierbij is ook Thunderbird geupgraded. Daarna was er een boel mail weg (IMAP), het is niet helemaal duidelijk of het door de upgrade gekomen is, of door iets anders.

Eigenlijk waren alle zelf gemaakte mappen weg, behalve de standaard mappen zoals "Verzonden", "Concepten", etc. Ze waren ook bij de provider weg (Freedom). Een raadsel.

Nu vind ik de mail terug in map op het filesysteem, in iets als:
~/.thunderbird/y3e76r7i.default/Mail/localhost-1/
Ik zie daar steeds setjes bestanden zoals "huis" en "huis.msf". Dat zijn de mappen.

Er zijn nog meer van dat soort localhost-mappen daar, er is ook een localhost zonder toevoeging, en een localhost-2 t/m localhost-5. Ook een "Local Folders" waarin de lokale mappen staan, en een map "smart mailboxes". Daarin blijkt later veel berichten uit de inbox te zitten.

Normaal staat imapmail in een andere map, namelijk iets als:
~/.thunderbird/y3e76r7i.default/ImapMail/imap.freedom.nl/
Maar dit is ook geen Imapmail meer, het staat alleen nog maar op de computer als ware het met POP opgehaald. Maar er is helemaal geen POP account geconfigureerd, en via de GUI kon je er ook niet bij.

Ik kwam in de configuratie-editor wel dingen tegen over "movemail", en ik vond ook mail die automatisch verstuurd is door root van de laptop in die localhost-mappen. Ik heb nooit iets met movemail gedaan, en mijn klant ook niet volgens mij. De support voor movemail is kort geleden verwijderd uit Thunderbird als ik me niet vergis.

De mail is grotendeels weer terug, maar heeft iemand een idee hoe dit ontstaan kan zijn?

p.s. ik heb de mail kunnen kopieren door een fake pop-account aan te maken, en als opslag te wijzen naar bijvoorbeeld die ~/.thunderbird/y3e76r7i.default/Mail/localhost-1/

https://vandervlis.nl/