Re: laptop start niet meer op na suspend

On Mon, 06 Dec 2021 12:32:15 +0100
Gijs Hillenius <gijs@hillenius.net> wrote:

> Mijn laptop (Thinkpad X1 7th Gen) met Debian Sid heeft (of meer,
> *had*) problemen met wakker worden uit slaapstand. Nu het hierboven
> ineens gaat over schijf/swap ruimte...

Ja, uiteraard gaat het over swap:

echo disk > /sys/power/state

Het is "disk" (hibernate) en niet "mem" (suspend). Bij hibernate gaat
de memory image naar disk en gaat de laptop echt helemaal uit. Je kunt
zelfs de accu loshalen. Bij suspend blijft het werkgeheugen onder
spanning staan en loopt de accu leeg i.t.t. hibernate.

> Kan het zijn dat een te grote kernel slecht slaapt?

Nee, heeft niets met kernel grootte te maken. Als je 8GB werkgeheugen
hebt en 2GB swap dan past het er niet op ;-) Vroeger had je de
vuistregel dat de swap twee keer zo groot moest zijn als het
werkgeheugen. Maar ik denk dat dat tegenwoordig niet echt meer geldt.

> Ik had (op deze lijst meegedeeld) recent problemen met een te krappe
> boot partitie (op een verdere versleutelde schijf). Ik lostte dat op
> met "MODULES=dep" in /etc/initramfs-tools/conf.d/modules, gevolgd door
> "update-initramfs -k all u". Verhielp dat soms ook het suspend issue?
>
> Of heeft dit niets met elkaar te maken?

Nee, maar er is wel een config voor de hibernate resume:

$ cat /etc/initramfs-tools/conf.d/resume
RESUME=UUID=45281bd6-8cb3-4128-8085-453fab5ab904

Als je dat verandert moet je inderdaad een "update-initramfs -u"
draaien.

R.

--
richard lucassen