Re: laptop start niet meer op na suspend

On Mon, Dec 06, 2021 at 11:11:21AM +0100, Frank Voncken wrote:

> Zowel op kernel 5.14 als op kernel 5.15 lukt het niet. Laten we hopen
> dat het opgelost wordt in kernel 5.16!

En paralel aan het hopen het probleem verder onderzoeken.

> Het gebeurt op een Tuxedo-laptop, een Linux-laptop dus. Het zou dus in
> principe gewoon moeten werken. Mmm, ik zal eens bij Tuxedo navragen hoe
> ze dat gedaan hebben op hun ondersteunde OS (meestal LTS-versie van
> Budgie, Kubuntu, e.d.). Meestal krijg ik snel reactie.

Advies: Vraag expliciet naar wat het "wakker worden signaal" is.

In het antwoord verwacht ik iets van een hardware eigenschap.

> Oké, ik ga voorlopig suspend uitzetten als ik de klep dichtdoe.

Daar lees iets als "klep van laptop is verbonden met schakelaar".

Hoeveel techniek c.q. electronica achter die schakelaar zit
zal ons dichterbij de oplossing brengen.

Mijn inschatting is de schakelaar/drukknop voor "resume"
een andere drukknop/schakelaar is als voor "suspend".
En dat er allerlei randvoorwaarden zijn voordat
de toetsen/schakelaars/knopen wat doen.

Toelichting:

Van mijn experimenten van met "Wake on LAN" heb ik geleerd
dat de computer "bijna uit" moet staan. Bij "helemaal uit"
is er niets wat kan reageren op het wordt-wakker-signaal.
Meer over "bijna uit" en "helemaal uit" vind jij
op https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power_Interface#Power_states

De "power state" is een randvoorwaarde.

"Wake on LAN" is ook wel een mooi voorbeeld van dat er verschillende
"schakelkaars" zijn voor "uit" en "aan".

Silence is hard to parse