Re: laptop start niet meer op na suspend

Op 05-12-2021 om 19:38 schreef Richard Lucassen:
On Sun, 5 Dec 2021 17:03:58 +0100
Willem Jager <willemjager@hetnet.nl> wrote:

Suspend en hibernate geeft wel vaker problemen.
Ik zei het al ;-)

Sinds vanmorgen heb ik hetzelfde probleem, maar bij een desktop.
Vanmorgen heb ik de upgrade van 10 naar 11 gedaan en sindsdien komt
hij er niet meer uit.
Ook niet met bovenstaand commando.

Als ik Debian 11 opstart met de oude kernel: 4.19 werkt het trouwens
wel normaal als vroeger, met 5.10 niet.
Dit heb ik al eens eerder gehad, ik geloof van Debian 5 naar 6, die
werkte niet, daarna 7, werkte weer wel.
Zou ook van 6 naar 7 naar 8 geweest kunnen zijn
Ja, het is ook geregeld gedonder. Vervelende is dat je niet kunt
kijken wat er gebeurt omdat-ie niet aan staat. Er zullen vast wegen
zijn maar die ken ik niet.

Je kunt overwegen voorlopig de oude 4.19 kernel te gebruiken, maar dan
moet je 'm wel op "hold" zetten anders wordt-ie verwijderd bij een
kernel-upgrade, eerst even kijken welke je hebt draaien:

dpkg --get-selections | grep ^linux

Daar zie je nog die 4.19 bij staan en dan:

echo "linux-image-5.15.0-2-amd64 hold" | dpkg --set-selections

Die linux-image-5.15.0-2-amd64 wordt dan jouw 4.19 versie. Ik heb 'm
maar even als voorbeeld eruit gevist. Ik draai Debian 12 (Bookworm)
trouwens.

R.

Ik heb dit gedaan en ga er nu vanuit dat deze blijft staan.
Is het te controleren?
En is er een mogelijkheid om deze kernel automatisch op te laten starten?