WireGuard (was Re: Thunderbird en firefox-esr)

On 04-12-2021 11:33, Richard Lucassen wrote:

Hoi

Overigens heb ik nog nooit zo'n soepele VPN verbinding gehad als met
wireguard. OpenVPN heb ik nu bijna overal uitgefaseerd, op een paar
oude kernelversies na. Als je niet het meegeleverde (beperkende) script
gebruikt kun je er echt van alles mee uitspoken :)

Als ik een ip change heb of ik ga van 4G naar WiFi, merk ik het niet
eens als ik via wireguard werk.

Aangewakkerd door jouw enthousiasme en de behoefte aan een soepeler alternatief voor OpenVPN, vooral op mijn mobiel (iets met mobiele providers die ik niet vertrouw).

Dus ik heb gisteren maar een uur of 6 stukgeslagen op het opzetten ervan. Ondanks dat het een eenvoudiger systeem zou moeten zijn dan OpenVPN, heb ik het niet draaiend gekregen:

Tussen mijn laptop en router doet WireGuard een succesvolle handshake en roepen het dat het veel dataverkeer heeft (meerdere GB in minuten tijd) maar dat komt nooit bij de ander aan en het is me geen moment gelukt het endpoint te pingen. Ik heb de firewall en routing settings van mijn werkende OpenVPN setup overgenomen.

Op mijn telefoon, Fairphone 2 met Fairphone Open OS (vergelijkbaar met Android 9) wil WireGuard de verbinding niet eens activeren: het is, in tegenstelling tot mijn OpenVPN app, niet zichtbaar in de bij het OS geregistreerde VPN verbindingen en in de app zelf beweert WireGuard dat de gebruiker (ik dus) geen toestemming heeft gegeven om het als VPN te gebruiken, maar mijn is nooit wat gevraagd en ik kan het ook nergens veranderen.

Geen soepele ervaring dus. Maar als iemand me kan redden, dan hoor ik dat graag.

groet,

Winfried

--
vanishing in a puff of logic