Re: Thunderbird en firefox-esr

Op 30-11-2021 om 10:43 schreef Martijn van de Streek:
Paul van der Vlis schreef op di 30-11-2021 om 10:32 [+0100]:

Thunderbird is geen geweldige applicatie vind ik. Maar een
alternatief is nog niet zo eenvoudig.

Ik ben zelf nog steeds erg blij met Evolution (+ Gnome desktop).

Dat praat met mijn CalDAV en CardDAV-services en kan daar zelfs
notities opslaan. Uiteraard spreekt het ook alle standaard
emailprotocollen.

Lastiger om "mee te nemen" naar een ander OS, maar alles hier draait
Debian dus dat is wat mij betreft geen groot probleem.

Ik ken Evolution wel een beetje, het is inderdaad een alternatief.

Met Evolution van Debian 10 had ik problemen met PGP, maar wellicht te weinig tijd in gestoken. In Debian 11 werkt dat weer prima. Fijn ook dat het met de originele PGP werkt en niet zoals Thunderbird met een eigen ingebouwde PGP.

Op sommige vlakken vind ik Evolution inderdaad beter dan Thunderbird, maar op andere vlakken vind ik het weer wat minder. Wellicht moet je er aan wennen.

Dat hele concept om de data te synchroniseren en dan aan meerdere applicaties ter beschikking te stellen, vind ik mooi. Het integreert niet alleen in Gnome mooi, ook wel in andere desktop omgevingen. En ook op bijvoorbeeld de Pinephone is het heel bruikbaar.

Ik misbruik mail-concepten wel voor aantekeningen, daar gaat Evolution raar mee om vind ik, het slaat vele versies op. En ik mis NNTP (nieuwsgroepen), al zou ik daar natuurlijk een ander programma voor kunnen gebruiken. De anti-spam maatregelen verplaatsten berichten op een manier die me niet bevallen, en sommige default-settings vind ik niet prettig, maar met fine-tuning is er vast een boel te bereiken.

Zelf vind ik Thunderbird toch prettiger, vooral omdat ik er aan gewend ben. Maar ik heb wat stabiliteitsproblemen met Thunderbird die ik maar niet opgelost krijg, vandaar dat ik alternatieven goed in de gaten hou. En misschien zelfs ga overstappen.