Re: UEFI + LEGACY op USB

Hoi Paul,

On Fri, Sep 17, 2021 at 01:43:10PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> Hallo,
>
> Ik gebruik een USB-naar-SATA adapter en daaraan hang ik dan een SSD waarop
> ik Debian installeer. En van daar wil ik booten.
>
> Die SSD zou ik graag zowel bootbaar hebben met UEFI, als via de oude legacy
> methode. Dus dat het werkt onafhankelijk van de instelling van het BIOS.

Dat is redelijk complex om te doen.

Debian-installer krijgt dat klaar via een paar hacks die in xorriso
geïmplementeerd zijn. Het genereert een image met een paar "rare" bytes
op speciale offsets waardoor het voor zowel UEFI als BIOS lijkt te
werken.

Zie
https://salsa.debian.org/installer-team/debian-installer/-/blob/master/build/config/x86.cfg#L341-351
voor details.

Merk op dat er naast de "xorriso" calls nog andere dingen zijn die
nodig zijn om het te laten werken. Ik heb er nooit in detail naar
gekeken; maar dat is de code die het doet werken, dus als je het aan de
praat wilt krijgen dan zal je daar naar moeten kijken...

--
     w@uter.{be,co.za}
wouter@{grep.be,fosdem.org,debian.org}