Re: regex tutorial vraag

Hoi,

On Thu, Sep 16, 2021 at 03:11:21PM +0200, mj wrote:
> Hoi!
>
> Bedankt voor jullie reacties.
>
> Lijkt erop dat de perl regexes gebruikt worden op regextutorials.com, en die
> werken ook met grep -P.

Inderdaad. Groepen karakters via \w etc zijn heel expliciet perl-stijl
regexen. Als je ergens "perl" of "PCRE" kunt selecteren, dan wordt die
syntax inderdaad ondersteund.

> Ik denk dat mn vraag eigenlijk was: welke van die regex varianten zou nu het
> handigst zijn om je in te verdiepen. Ik heb nu gekozen voor de perl variant.

En daar is niks mis mee, maar er is software die dat niet ondersteunt.

Wat ook handig kan zijn: GNU-stijl regexen heeft ondersteuning voor
groepen karakters op een andere manier, bv

/[[:space:]]/

is voor alle whitespaces (komt overeen met \s in perl).

Welke de beste is hangt eigenlijk vooral af van in welke context je de
regexen wilt gebruiken.

--
     w@uter.{be,co.za}
wouter@{grep.be,fosdem.org,debian.org}