Re: Bestanden behouden in live images (was: UEFI + LEGACY op USB)

Hallo Paul, en anderen,

On 18/09/2021 15:05, Paul van der Vlis wrote:
> [...]

Ik weet niet precies wat het doel van deze externe SSD is.
Als je van plan bent om daarmee zonder netwerkverbinding andere
computers van Debian te voorzien, denk ik dat een (zelf gebouwde) live
image een goede optie voor je is. De live images kunnen alle benodigde
.deb bestanden (en .udeb waar nodig) bevatten voor een installatie van
Debian.

> Het nadeel van live-images vind ik, dat ik er niets blijvend aan kan
> veranderen. Na een reboot zijn mijn wijzigingen weer weg. Daarom kan er
> veel niet.

Zie bijvoorbeeld sectie '10.3' [1], je kunt de kernel-boot-optie
'persistence' meegeven, waardoor je toch bestanden kunt behouden als
toevoeging op de live sessie.
Als je zelf een live image bouwt, kun je de kernel-boot-optie ook per
default aanzetten (is standaard uitgeschakeld i.v.m. potentiële
veiligheidsrisico's).
Voor een standaard live image heb je een partitie met een speciaal label
nodig.

Met vriendelijke groeten,
Roland Clobus

[1]