regex tutorial vraag

Hoi,

Beetje off-topic, maar hopelijk geen probleem.

Ik ben bezig met het leren van regex, en vraag me iets af.

Op bijvoorbeeld http://regextutorials.com/ leren ze je dat \w hele woorden matcht, \d voor decimals, etc. (en nog veel veel zulke handige shortcuts)

Op alle andere tutorials die ik vind is dat helemaal anders, en lijkt de backslash vooral een escape character om bv een letterlijke PUNT ('\.') te matchen, en dat is ook wat ik merk als ik het test met "grep -E"

Kan iemand van hier daar iets zinnigs over zeggen..?

Kan iemand me een site aanraden (a la regextutorials.com) die ik zou kunnen gebruiken om regex zoals bv "grep -E" ze gebruikt te leren/oefenen?

Bedankt, en hopelijk toch topic-related genoeg om hier relevant te zijn.

Groet,
MJ