Re: Avonturen met virt-manager en wine

Paul van der Vlis schreef op di 14-09-2021 om 15:53 [+0200]:

> Dit staat er in mijn aantekeningen, om te verkleinen:
> qemu-img convert -p -O qcow2 kvm52.qcow2 kvm52-klein.qcow2
>
> Maar dan heb je dus tijdelijk veel ruimte nodig.
>
> Misschien dat trim het ook zelf kan...

Windows-VM's doen voor zover ik gevonden heb geen discard/trim op
schijven die via de "virtio" bus zijn aangesloten. In elk geval niet
automatisch.

Als je de disks via een (Virtio) SCSI controller op de VM aansluit
gebeurt dit wél. De .qcow2 files op de host worden na zo'n discard ook
kleiner.

(dit werkt ook als je "sparse volumes" in LVM gebruikt in plaats van
qcow-bestanden)

-Martijn