Re: Possible missing firmware

Paul van der Vlis schreef op do 19-08-2021 om 19:59 [+0200]:

> Als ik het pakket firmware-misc-nonfree installeer dan is de melding
> weg.

Dan bevat dat pakket de betreffende firmware-file(s).

> Weet iemand of deze firmware nu nodig is of niet?

De firmware is niet verplicht maar op moderne Intel-chips zorgt het
laden ervan ervoor dat je energieverbruik iets omlaag gaat in de
toekomst (dit is nog in ontwikkeling) en dat wat werk voor hardware-
gebaseerde video encoding/decoding (H.264/H.265) niet door de GPU
gedaan hoeft te worden.

Intel geeft meer informatie over wat de GuC en HuC doen op hun
Linuxdriver-website: https://01.org/linuxgraphics/downloads/firmware

Standaard wordt deze firmware niet geladen, tenzij je CPU van de 11e
(Intel) generatie of nieuwer is. Voor oudere CPUs kun je een kernel-
boot-parameter meegeven om de firmware tóch te laden:
https://wiki.archlinux.org/title/intel_graphics#Enable_GuC_/_HuC_firmware_loading

> Zo ja: hoe kan ik detecteren of het nodig is zonder "update-initramfs
> -u" te draaien?  Ik zie niets over i915 in lspci. Wel wat in dmesg
> maar
> dat is hetzelfde of ik nu die firmware installeer of niet.

Waarschijnlijk zie je met "lspci -v" welke kernel driver gebruikt wordt
voor je Intel Graphics PCI-device. Dit zal i915 zijn.

Je kunt ook in "lsmod" kijken welke modules geladen zijn - daar zou
"i915" tussen moeten staan als je Intel graphics hebt.

-Martijn