Processen die problemen geven achterhalen

Hoi,

Soms is het weleens zo dat een proces zo'n hoge load geeft dat je de machine maar gaat rebooten omdat de boel niet meer reageert. Achteraf wil je dan graag weten wat er aan de hand was.

Wat is nu een goede tool om op de achtergrond te draaien zodat je later kunt zien welk proces schuldig was?

Ik ben wat aan het spelen met sysstat, maar dat verteld me nog niet zo veel over het verleden.

Natuurlijk kan ik "ps" of "top" in een crontab draaien, maar het lijkt me dat er vast al iemand wat moois voor heeft gemaakt.