Re: mounten SD-kaartje dat in foto camera zit

On Tue, Feb 23, 2021 at 09:17:12PM +0100, René Luijckx wrote:
> [...]
> slechts eenmalig. Ik sluit mijn laptop zelden af, klap hem dicht en hij
> gaat in slaapstand.
> In mijn camera zitten 2 SD kaartjes, per kaartje 1 soort foto's of
> video-bestanden. Beiden exfat geformateerd. exfat-utils is geïnstalleerd.
> Na een reboot kan ik beide kaartjes *eenmalig* benaderen.
> Een heel enkele keer lukt het door te wisselen met een kaartje uit een
> andere machine ( fat16 ) toch een kaartje uit de camera te benaderen.
> Meestal echter niet.
> Ook in Gparted zijn de kaartjes dan niet te zien.

Vertel a.u.b. meer over de "hardware" tussen laptop en SD-kaartjes.

Wat ik **zelf bedacht** heb, is deze ketting:

 * Laptop
 * USB poort   (Type ...    ,  werkt goed met ... )
 * USB kabel,  de originele die bij de camera hoort
 * USB connector,     geen beschadigingen te zien
 * Camera, lastig te omschrijven, toch een poging
   * Stroom van uit het stopcontact  (niet op batterijen)
   * Wakker  (niet in een slaapstand over andere power save mode
   * Display c.q. Menu van de camera toont beide SD-kaartjes
   * De sleufen voor de SD-kaartje verschillen alleen van nummer
      ( geen aanwijzigingen als "Configuration"  of "Mass storage"
        of andere verschillen, gewoon SD1 en SD2)
 * Beide SD-kaartjes zijn van dezelfde Klasse
   ( https://en.wikipedia.org/wiki/SD_card#Class )

> Na een reboot kan ik beide kaartjes *eenmalig* benaderen.

Wat is er **voor** en **na**  met  `lsusb` te zien?

Kernel diagnostic messages, commando `dmesg` wat laat die zien?

En als de Linux onderzocht is, onderzoek dan ook de camera kant.

Leerde later pas dat Andriod devices verschillende USB-modes hebben.
--
Silence is hard to parse