mounten SD-kaartje

Hoi,

Ik gebruik een versie van Debian 9.13 ( stretch ).
Het ( automatisch ) mounten van SD-kaartjes is normaal gesproken geen probleem.
Ontkoppelen ditto.
Echter .....
het mounten van micro-SD-kaartjes die in mijn camera hebben gezeten gaat slechts eenmalig. Ik sluit mijn laptop zelden af, klap hem dicht en hij gaat in slaapstand.
In mijn camera zitten 2 SD kaartjes, per kaartje 1 soort foto's of video-bestanden. Beiden exfat geformateerd. exfat-utils is geïnstalleerd.
Na een reboot kan ik beide kaartjes eenmalig benaderen.
Een heel enkele keer lukt het door te wisselen met een kaartje uit een andere machine ( fat16 ) toch een kaartje uit de camera te benaderen. Meestal echter niet.
Ook in Gparted zijn de kaartjes dan niet te zien.

Suggesties ?

Bij voorbaat dank,

René.