Scannen zonder driver!

Hallo,

Normaal let ik altijd goed op of er wel een libsane driver is voor een scanner, deze keer had ik niet helemaal goed opgelet. Er was wel een driver, maar deze zat nog niet in Debian. Ik had een nieuwere versie van libsane nodig. Dus ik een backport gemaakt van libsane, hier is het resultaat: https://vandervlis.nl/files/libsane/

Na installatie verbaasde ik me zeer, want er werd opeens een andere scanner in het netwerk gevonden. Het ging om een machine die vooral als kopieermachine gebruikt wordt, een Kyocera Ecosys M2135dn. Ik had al gezien dat hiervoor geen libsane driver was. Maar hij doet het dus plotseling, zonder driver! Volgens mij gaan best veel scanners het zomaar doen met dit nieuwe backend.

Dit heeft vast alles te maken met een technologie die ik vaak "airprint" noem, maar dat is niet zo'n correcte naam. Want het werkt ook prima via een kabel. Verder is het niet alleen geschikt voor printen maar ook voor scannen. Ik heb ook de namen eSCL en air-scan gehoord, zie: https://wiki.debian.org/SaneOverNetwork#escl

Als het gaat om een netwerk apparaat is het van belang dat poort voor DNS-SD open staat, dat is poort 5353 UDP. Het Linux programma wat hierbij hoort heet Avahi. Zelf ervaar ik het niet als prettig dat er een poort open moet staan. Misschien is het mogelijk de firewall zo in te stellen dat verkeer alleen één kant op kan (alleen ontvangen en niets zenden).

Niet alles functioneert overigens goed met dit soort driverless technologie. Een bekende heeft een printer die het prima doet zonder driver, echter als hij in slaap valt niet meer. Met printerdriver gaat het wel goed. Nieuwe technologie, nieuwe fouten.

Ik zag nog een pakket "sane-airscan" in buster-backports. Ik heb dat niet geïnstalleerd, wellicht werkt het hiermee ook.
https://packages.debian.org/buster-backports/sane-airscan