Re: GUI programma met root-rechten

Op 07-10-2020 om 14:12 schreef Wouter Verhelst:

> Probeer dan het volgende:
>
> rsync -avHP machine-die-werkt:/etc/polkit-1 ./polkit-werkt
> rsync -avHP machine-die-niet-werkt:/etc/polkit-1 ./polkit-werkt-niet
> diff -ruN polkit-werkt polkit-werkt-niet
>
> en dan kijken of je iets ziet dat eruit springt?

Kort antwoord:  Ze zijn exact hetzelfde:
root@laptopp:/tmp# diff -ruN polkit-werkt polkit-werkt-niet
root@laptopp:/tmp#

Langer antwoord:  Op de machine die het goed doet stonden twee extra
bestanden die niet-related waren. Deze heb ik verwijderd en de machine
gereboot. Nu is de boel gelijk.

Het programma gnome-software vraagt nog steeds om het root-paswoord op
deze machine als het extra rechten nodig heeft, en op de andere machine
krijg ik alleen de melding dat ik onvoldoende rechten heb en vraagt het
niet om het root-paswoord.

Conclusie: Dit ligt niet aan de configuratie van polkit in
/etc/polkit-1/ . En dat leek me ook al sterk, want ik heb daar nooit aan
lopen sleutelen. Bovengenoemde bestanden zijn waarschijnlijk
overblijfselen uit oude Debian versies, deze machine is al vaak
geupgraded naar een nieuwe versie.

Maar ja, waar ligt het nu wel aan?  Of hoe kom ik daar achter?
Ik weet het even niet.