Re: https://certbot.eff.org/lets-encrypt/debianbuster-nginx

Hoi,

On 6/23/20 10:00 AM, Paul van der Vlis wrote:
Nee. Anders zou je het niet samen met b.v. Apache kunnen gebruiken.

Volgens mij kan dat ook niet, en zou je het daarom wel als een (heel specifiek soort van, en uiterst tijdelijk draaiende) webserver kunnen beschouwen.

Wanneer apache luistert op 80, kan acme.sh (dat ik gebruik ipv certbot) die poort niet gebruiken voor verificatie doeleinden.

Wat is certbot volgens jou?

Ik zie het als een acme-client.

Ik ook. En acme kan over dns en http. Waarbij dns mijn voorkeur heeft, omdat je dus geen poort conflicten krijgt tijdens certificaat renewals, met apache op 443/80. (plus: het is heel gemakklijk te automatiseren met: https://github.com/joohoi/acme-dns)

Groet,
MJ