Re: nbd http fs

Op 14-06-2020 om 15:19 schreef Geert Stappers:

> Hoi,
>
> Hoe heet het "filesystem" dat een kruising is
> tussen HTTP en https://en.wikipedia.org/wiki/Network_block_device ?
>
> "filesystem" als in `/proc/filesystems`
>
> Ja, ik hoop dat er zoiets is.  Zelf krijg ik het niet gevonden.
>

> Achterliggend idee is networkboot en zo min mogelijk services
> aan server kant. Aan client heeft de kernel van het fs.

Volgens mij wil je zoiets voor het netwerkbooten: https://ipxe.org/
Maar dat specificeert geen filesystem zoals in /proc/filesystems .

Je download een image, en dat image mag helemaal zelf bepalen wat voor
filesystem het heeft.

Je download vaak een minimaal image, maar dat kan weer filesystemen
mounten via het netwerk waardoor het geheel minder minimaal is.
En wellicht ook als een geheel te beheren enzo.