Re: Opener: systemd Sluiter: gezocht

On Mon, 1 Jun 2020 09:13:55 +0200
Geert Stappers <stappers@stappers.nl> wrote:

> Tijdens opstart reeds taken parallel doen,
> is een van de dingen die systemd mogelijk maakt.
>
> In andere woorden:  systemd heeft bestaansrecht.

Ja, de gebruikelijke systemd klets. De hele boel om zeep helpen om een
paar seconden te winnen. Echter, herstarten gaat enkel op voor een
kernel change, want:

1) een laptop gaat in suspend
2) een workstation gaat in hibernate
3) een server herstart niet zomaar

Buiten dat: anno 2020 doet een server nog steeds 5 minuten over de
BIOS zodat die paar extra secondes wat mij betreft gestolen mogen
worden.

Voor dat alles wordt de aloude Unix filosofie bij het grofvuil gezet:

"Unix is so simple, but it takes a genius to understand its simplicity"

En erger nog, allerhande werkende programma's worden ineens afhankelijk
van systemd. Laatst nog nullmailer, notabene een smtp server die voor
embedded systemen is gemaakt. Hoe haal je het in je hoofd. Godzijdank
is de maker daarvoor flink teruggefloten, is-ie nou helemaal betoeterd?

Nota bene: ik ben NIET tegen systemd, eenieder draait maar wat-ie wil,
ik ben wel tegen het allesverzengende imperialisme van de heer
Poettering c.s.

R.

--
richard lucassen